Topik 1: Pengenalan Kepada Konsep Pembelajaran Digital
Aktiviti Tutorial - Kumpulan (Topik 1)
HASIL AKHIR
https://prezi.com/view/F3O6FoW4gIfqRuxEKIIN/?authuser=0
Topik 2: Pengenalan Kepada Peranan Pelajar Era Digital
Aktiviti Tutorial - Kumpulan (Topik 2)
HASIL AKHIR
Topik 3: Pengenalan Kepada Peranan Guru Era Digital
HASIL AKHIR
Topik 8: Kewarganegaraan Digital (Digital Citizenship)
Aktiviti Tutorial - Individu (Topik 8)
Sila jawab di pautan link Aktiviti Tutorial - Individu (Topik 8) yang disertakan di Google Classroom. Gunakan ID Delima (pautan practice sets - 6 soalan).
HASIL AKHIR
https://classroom.google.com/c/NjkwNDY0MzQ5NDEy/si/Njk2NjYxNTkxMDk3/aaa/Njk2NjYzOTk3NjQ4 |
Topik 4: Pengenalan kepada Teknologi dan Sumber Digital untuk Aktiviti Pembelajaran Bermakna
Aktiviti Tutorial - Kumpulan (Topik 4)
1. Anda dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang terdiri daripada 2-3 orang.
2. Setiap kumpulan dikehendaki meneroka aplikasi, perisian atau pelantar pembelajaran digital bagi
Aktiviti 1: Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PdPc)
Aktiviti 2: Inovasi dalam PdPc
Aktiviti 3: Pentaksiran
Aktiviti 4: Pengurusan PdPc
3. Setiap kumpulan melaksanakan setiap aktiviti seperti ketetapan berikut
Aktiviti 1: Kumpulan 1, 5
Aktiviti 2: Kumpulan 2, 6
Aktiviti 3: Kumpulan 3, 7
Aktiviti 4: Kumpulan 4, 8
4. Arahan melaksanakan aktiviti kumpulan
Kumpulan 1/5
a) Anda dikehendaki menyelesaikan aktiviti ini secara berpasangan/bertiga dalam kumpulan ini.
b) Setiap kumpulan dikehendaki memilih salah satu pelantar pembelajaran digital iaitu sama ada Google Classroom atau Schoology
c) Meneliti pelantar pembelajaran digital seperti Google Classroom atau Google Sites yang digunakan untuk pelaksanaan PdPr yang berasaskan bilik darjah secara dalam talian.
d) Menyatakan ciri-ciri (features/affordances) pelantar pembelajaran digital yang dipilih
e) Menyenaraikan fungsi bagi setiap ciri (features/affordances) yang disenaraikan
f) Menyatakan kelebihan pelantar pembelajaran digital yang dipilih
g) Menyatakan limitasi pelantar pembelajaran digital yang dipilih
h) Membanding-bezakan kedua-dua pelantar pembelajaran digital dari segi ciri-ciri dan kelebihan penggunaan pelantar pembelajaran digital ini untuk aktiviti pembelajaran bermakna (contoh: menggalakkan kolaborasi, komunikasi)
i) menjelaskan bagaimana pelantar pembelajaran digital dapat menggalakkan 3E (penglibatan, peneguhan , perluasan)
Kumpulan 2/6
a) Anda dikehendaki menyelesaikan aktiviti ini secara berpasangan/bertiga dalam kumpulan ini.
b) Anda dikehendaki mencari perisian/aplikasi baru yang dapat membantu PdPc melalui Google Search, Google scholar, kamus dalam talian, sumber terbuka dan lain-lain termasuklah Google Extension.
c) Menyatakan ciri-ciri (features/affordances) aplikasi yang dipilih
d) Menyenaraikan fungsi bagi setiap ciri (features/affordances) yang disenaraikan
e) Menyatakan kelebihan aplikasi yang dipilih
f) Menyatakan limitasi aplikasi yang dipilih
g) Menjelaskan bagaimana aplikasi ini dapat menyokong aktiviti pembelajaran bermakna
h) Menjelaskan bagaimana aplikasi ini dapat menggalakan 3E (penglibatan, peneguhan , perluasan)
Kumpulan 3/7
a) Anda dikehendaki menyelesaikan aktiviti ini secara berpasangan/bertiga dalam kumpulan ini.
b) Setiap kumpulan dikehendaki memilih salah satu aplikasi seperti yang berikut:
(i) Google form
(ii) Quizzes
(iii) Kahoot
(iv) lain-lain aplikasi (contoh: Socrative)
c) Menyatakan ciri-ciri (features/affordances) aplikasi yang dipilih
d) Menyenaraikan fungsi bagi setiap ciri (features/affordances) yang disenaraikan
e) Menyatakan kelebihan aplikasi yang dipilih
f) Menyatakan limitasi aplikasi yang dipilih
g) Menjelaskan bagaimana aplikasi ini dapat menyokong aktiviti pembelajaran bermakna
h) Menjelaskan bagaimana aplikasi ini dapat menggalakan 3E (penglibatan, peneguhan , perluasan)
Kumpulan 4/8
a) Anda dikehendaki menyelesaikan aktiviti ini secara berpasangan/bertiga dalam kumpulan ini.
b) Setiap kumpulan dikehendaki memilih salah satu aplikasi seperti yang berikut:
(i) Microsoft Office 365
(ii) Aplikasi Google (seperti Google Docs, Google Sheets, Google Slides) dan
(iii) lain-lain alat-alat digital seperti perisian yang bersesuaian untuk pembinaan bahan PdPc (Contoh: Perisian penghasilan infografik, penyuntingan video, rakaman audio, peta minda, lukisan digital dan lain-lain)
c) Menyatakan ciri-ciri (features/affordances) perisian yang dipilih
d) Menyenaraikan fungsi bagi setiap ciri (features/affordances) yang disenaraikan
e) Menyatakan kelebihan perisian yang dipilih
f) Menyatakan limitasi perisian yang dipilih
g) Menjelaskan bagaimana perisian ini dapat menyokong aktiviti pembelajaran bermakna
h) Menjelaskan bagaimana perisian ini dapat menggalakan 3E (penglibatan, peneguhan , perluasan)
HASIL AKHIR
Sila gunakan aplikasi book creator untuk memperkenalkan Projek Tugasan 2 anda kepada anak murid anda.
Gunakan kehebatan digital anda utk kongsikan momen tersebut di aplikasi book creator.
Arahan
1. https://app.bookcreator.com/l/-O13dRrnLLkn7bQZ3TSr?c=RBPTFSB
2. Gunakan kod RBPTFSB untuk join.
3. Rujuk idea (saya tak tetapkan idea cuma saya berikan lampiran utk kamu dapatkan idea untuk tambah baik tugasan 2)
4.Isikan 1 page sahaja (siapa awal isikan dahulu)
Sila klik link book creator dan tekan turn in setelah kamu melengkapkan book creator tersebut.
- Gunakan teknik leraian, teknik pengecaman corak, teknik peniskalaan dan teknik algoritma untuk menyelesaikan masalah binaan basikal
- Catatkan langkah-langkah yang telah anda jalankan untuk menjawab soalan (a)
- Gunakan teknik leraian, teknik pengecaman corak, dan teknik peniskalaan untuk menjawab soalan-soalan berikut:
- Berapakah bilangan kiub bagi setiap tingkat?
- Berapakah jumlah kiub yang diperlukan bagi menghasilkan binaan piramid enam tingkat?
- Catatkan langkah-langkah yang telah anda jalankan untuk menjawab soalan (a)
0 comments:
Post a Comment